De ontwikkelingen omtrent SEO in 2015!

Naast mijn grote passie voor werving en selectie heb ik voor mezelf tijdens de minor de nadruk gelegd op SEO gebied. SEO, ook wel zoekmachine-optimalisatie is niet meer weg te denken in de hedendaagse online marketing. Maar wat zijn nou buiten de ‘standaard onderwerpen’ de nieuwe trends en ontwikkelingen voor 2015? Nieuwsgierig?

Mobiel gebruik
Buiten het feit dat op dit moment iedereen gebruik maakt van mobiele telefoons, tablets en zo nu en dan nog de echte computer moet hier te allen tijde rekening mee worden gehouden met de optimalisatie. Google heeft op dit moment de optie om te kijken in hoeverre jouw website mobielvriendelijk is in haar zoekresultaten. Omdat de meeste mensen gebruik maken van mobiele telefoons en ook veel op het internet zitten vind google het enorm belangrijk dat de websites dus ook goed functioneren buiten de ‘oude’ pc’s om. Google zal daarom negatieve mobiele sites verbergen en dit dus ook niet vermelden. Bij de optimalisatie van de website moet er dus rekening worden gehouden met het functioneren van de mobiele en tablet pagina. Bezoekers zullen het als zeer vervelend ervaren als ze in de trein je website opzoeken en deze niet goed wordt vermeld op een mobiele telefoon. Responsive design is hiervoor erg voordelig en het is af te raden om een geheel mobiele website te lanceren. Denken jullie dat we in de toekomst ook rekening moeten houden met de Smartwatches? Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Dwell Time
Het bestaat al even maar er wordt steeds meer gesproken over deze uitdrukking. Maar wat is Dwell time nou precies? Dwell Time ook wel Rust tijd, is de tijd tussen het moment dat iemand op een website in de zoekresultaten klikt voordat deze terugkeert.

Op het moment wanneer deze vrij kort is kan dit betekenen dat hij of zij niet heeft kunnen vinden waar die voor is gekomen. Deze zogeheten Dwell time zal worden meegenomen in het algoritme van zoekmachines en dus erg belangrijk voor de optimalisatie.

Social Media
Ook social media zal in 2015 weer een hele belangrijke rol gaan spelen en dit zal naar verwachting alleen nog maar verder groeien. Als je meer zichtbaar bent op social media kanalen als; Twitter, Facebook en YouTube wordt de kans groter dan mensen geïnteresseerd raken in het delen van de content op je website. Vanzelfsprekend als dit gebeurd zal Google dit herkennen als autoriteit en dit zal positief meespelen in de zoekresultaten. Mijn advies is dan ook om zichtbaar te zijn op de verschillende sociale netwerken om zo de zoekresultaten positief te beïnvloeden.

Google Maps
Naast alle gebruikelijke SEO onderwerpen is de vermelding op Google maps van groot belang. Google places is ook één van de manieren om er voor te zorgen dat je hoog in google komt te staan. Met het toenemende mobiele verkeer wat in de eerste alinea is vermeld is de optimalisatie van google places van groot belang. Google is continu bezig om de zoekresultaten zo specifiek mogelijk te maken, zo ook op locatie. Dit is een voordeel voor de wat kleinere bedrijven die worden benaderd via de mobile zoekresultaten. Zij zullen op deze manier, mits zij google places goed hebben verwerkt eerder mee doen in de top 3 resultaten van Google.

Backlinks
We horen het steeds vaker; zorg voor een goede kwaliteit van je backlinks. In 2015 zal dit eveneens ontzettend meespelen in voor je SEO. Let wel dat deze linken van externe websites niet van slechte kwaliteit zijn want dit heeft direct invloed op je eigen SEO. Zorg er dus voor dat je de backlinks checkt en mochten ze niet aansluiten op jou ideeën van de website kom dan zo snel mogelijk in actie!

Dit zijn een aantal onderwerpen die je in 2015 absoluut moet meenemen in jou SEO. Doe je dit niet dan zullen de concurrenten je snel af zijn en zal je onnodig achterlopen op hen.

Bronnen:
Dik, K. (2014, 11 07). Content marketing trends 2015. Geraadpleegd op: 8 januari 2015 van: 42bis: http://www.42bis.nl/2014/11/content-marketing-trends-2015-tldr2014/?hvid=hKqtN

fox, P. (2014, 12 09). 6 trends in contentmarketing voor 2015. Geraadpleegd op: 8 januari 2015 van: marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/6-trends-in-contentmarketing-voor-2015

Smit, B. (2014, 12 24). contentmarketing wordt volwassen de trends van 2015. Geraadpleegd op: 8 januari 2015 van: frankatching: http://www.frankwatching.com/archive/2014/12/24/contentmarketing-wordt-volwassen-de-trends-van-2015/

Tuel, M. v. (2014). B2B content marketing trends 2015. Geraadpleegd op: 8 januari 2015 van: ompro: http://ompro.nl/content-marketing/b2b-content-marketing-trends-2015-infographic/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s