Bezoek MOTI, van doelgroep naar individu!

Vandaag stond er het bezoek aan MOTI in Breda op het programma. MOTI (Museum Of The Image) wil met haar museum de student inspireren door hedendaagse beeldcultuur. Zoals jullie weten volg ik op dit moment de Minor Online Marketing en ben ik op zoek gegaan naar een verband tussen MOTI en online marketing. In het begin kon ik nog niet helemaal plaatsen wat MOTI wilde overbrengen op haar bezoekers. Benieuwd naar mijn bevindingen in MOTI?

Eenmaal binnen gekomen begint de tour door MOTI waar je vervolgens op allerlei gebieden wordt geïnformeerd die allen gerelateerd zijn aan beeldtaal.

Beeld is een relatief begrip dus wordt de nadruk gelegd op beeldtaal. Iedere dag word je als mens geconfronteerd met meer dan 3000 reclames per dag! Als we daadwerkelijk alle reclames die we per dag realiseren en tot ons nemen kun je wel bedenken dat dit een behoorlijke dagtaak is. Niet alle reclames blijven dus bij je hangen die je op een normale dag tegen komt. Van al deze reclames realiseren wij er ongeveer 10% van en staan we daadwerkelijk stil bij deze beeldtaal. Dit getal is gebaseerd op een onderzoek wat in 2012 is gedaan door FaasseVision.

Bij MOTI ondervind je de kracht van beeldtaal en ontdek je wat ze communiceren en hoe je misleidt kan worden door beelden. Iedere organisatie die gebruik maakt van beeldtaal heeft een bepaalde verwachting hoe het zal overkomen bij de ontvanger. Denkende aan de marketingafdeling van Coca-Cola die met haar reclames een bepaald gevoel wilt overbrengen bij haar lezers. Maar reageert iedereen wel zoals ze van te voren willen? De verwachtingen zijn vaak gericht op een bepaalde doelgroep. Een doelgroep, zijn vaak meerdere mensen maar in deze doelgroepen zijn er vaak verschillen en ontstaan er subdoelgroepen. Een voorbeeld hiervan is dat ik samen met mijn groepsgenoten het MOTI museum heb bezocht en door de verschillende opdrachten te hebben uitgevoerd merkte ik al gauw dat de één wel werd getriggerd en de ander niet. Terwijl dat als we een product op de markt brengen wij al heel makkelijk in te delen zijn als doelgroep, namelijk student. Wordt het dan nog wel interessant voor bedrijven om zich specifiek te richten op een doelgroep?

Een aantal ruimtes verder is de geschiedenis de revue gepasseerd en zijn we beland in het heden. Maar wat wordt er dan op dit moment allemaal gedaan aan beeldtaal? En hoe word deze ingezet? Verdwijnt de doelgroep misschien wel? Wat je vooral ziet dat bedrijven zich gaan richten op de behoefte van de klant. Maar hoe doe je dat als je een behoorlijke grote doelgroep hebt? Deze hebben individueel weer hele andere behoeftes. De meeste bedrijven maken de keuze om dus in te spelen op de gehele doelgroep en hoopt daarmee een x aantal reacties op te krijgen.

Maar denkt ieder mens wel hetzelfde? Let iedereen op hetzelfde?

Dit zijn vragen die in de toekomst van de online marketing goed te verklaren zijn. Heel veel grote organisatie ontvangen enorm veel data. Met deze data krijgen we heel veel gegevens van ieder individu en kunnen we zoals veel bedrijven al doen individueel inspelen op specifieke behoeftes. Een goed voorbeeld hiervan is Netflex. Zij onthouden precies wat, wanneer en hoelang je iets hebt bekeken. Deze gegevens worden vervolgens gebruikt in het volgende contactmoment en Netflix speelt volledig in op de individuele behoefte.

Ik kan concluderen dat een doelgroep meerdere individuele wensen en behoeftes heeft. In de toekomst moeten we het individu ook gaan benaderen om onszelf te onderscheiden en nog beter in te kunnen spelen op wat de klant nou precies wilt. Hierbij wordt een stuk personalisatie erg belangrijk. Uiteindelijk kunnen we ons onderverdelen in doelgroep maar in deze doelgroep verschillen we toch van elkaar.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s