Social media gebruiken voor vers bloed in jouw bedrijf!

Je hoort het steeds vaker; ‘Zet een bericht op Facebook en vergoot je mogelijkheden om aan een stageplaats of nieuwe job te komen’ Het klinkt vrij logisch dat als je een bericht op Facebook zet en je 600 vrienden hebt dat er vast wel iemand is die iets weet of die je in ieder geval kan helpen bij het zoeken. Echter werkt de praktijk net iets anders. Benieuwd hoe het in de praktijk gaat? 

Mensen hebben niet altijd zin om te reageren en hun eigen connecties op het spel te zetten. Daarom schrijf ik in dit stuk de mogelijkheden die bedrijven hebben om aan nieuw personeel te komen via Social Media en bekijk ik het dus vanuit de andere kant.

Er is in België een onderzoek gedaan naar het inzetten van social media voor het selecteren en werven van nieuw personeel. Hieruit is gebleken dat maar 3% van de bedrijven gebruik maakt van Social media, uiteraard veel te weinig en een absolute kans. Er kan niet meteen worden gezegd dat dit ook voor Nederland geldt echter kan er wel geconcludeerd worden dat social media niet wordt ingezet als dat we in eerste instantie dachten.

Eenmaal de stap gezet door een bedrijf komen ze vaak bedrogen uit. In het begin zijn ze vaak razend enthousiast en zorgen ze dat ze veel vrienden maken veel volgers creëren wat in alle gevallen gepaard gaat met veel tijd en dus ook geld. In het begin is er meteen resultaat want de vrienden beginnen te groeien en de volgers trekken ook aan. Maar effectief resultaat blijft achter want als je vrienden hebt en volgers moet je er constant in contact mee staan en over relevante informatie beschikken. Hier haken veel bedrijven af omdat dit enorm veel tijd en geld kost.

Om jullie wat tijd te besparen heb ik een aantal handige tips verzameld over Facebook die ik graag met jullie wil delen om meer uit de online werving en selectie te halen.

  1. Het is vanzelfsprekend dat er een bedrijfspagina moet worden gecreëerd en deze te voorzien van alle belangrijke informatie over jou bedrijf. Het starten van een fanpage bied je de mogelijkheid om constant in contact te staan met je bezoekers. In de volgende link staat stap voor stap uitgelegd hoe je het beste een bedrijfspagina kunt maken op Facebook.
  2. Informeer al je medewerkers over de pagina en zorg dat je personeel constant in contact staan met Facebook. Voordat je andere gaat informeren over je pagina moet je er voor zorgen dat er zich al wat heeft afgespeeld. Dit doe je door zelf of door vrienden en of kennissen te informeren over de pagina.
  3. Als bedrijf kun je toegang hebben tot bepaalde netwerken. Deze netwerken heb je als werknemer volledig toegang echter moet je wel één netwerk aanklikken en kun je niet op meerdere netwerken actief zijn. Als je toegang hebt op dit netwerk kun je gericht in dit netwerk vacatures of bijvoorbeeld events plaatsen.
  4. Door discussies en gesprekken te starten op je prikbord krijg je interactie met je doelgroep en kun je jou bedrijf profileren. Plaats bijvoorbeeld video’s, rapporten, artikelen en andere leuke informatieve blogs. Het kost echter wel allemaal tijd maar op deze manier creëer je wel content en zet je jou merk goed neer.
  5. Er is ook een speciale groep op Facebook die helemaal vol staat met allerlei tips hoe je Facebook zakelijk kunt inzetten.

Al met al is het voor ieder bedrijf een unieke kans om je te onderscheiden bij het online werven van je nieuwe aanwinsten. Begin dus vandaag nog met het aanmaken van een bedrijfspagina en jij gaat de beste mensen online tegen komen. Ten slotte willen we allemaal met de tijd mee en des te interessanter is het om je nieuwe mensen online te ontmoeten!

http://recruitmentmatters.nl/
http://www.online-recruiting.nl/
http://www.onrec.com/
http://www.minescape.nl/
http://en.wikipedia.org/wiki/E-recruitment

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s