Tumblr, het nieuwe bloggen?

Tumblr heeft het bloggen waanzinnig eenvoudig gemaakt. Op deze blogs kun je jouw verhalen, foto’s, links, grapjes en nog veel meer dingen plaatsen. Er zijn op dit moment meer dan 217 blogs op Tumblr die ieder een eigen identiteit hebben.

Op dit moment is Tumblr vooral in Amerika erg populair en blijft de populariteit in Nederland nog uit. Het grote verschil met andere blogsites is dat Tumblr vooral de aspecten van social media ontzettend goed gebruikt. Zo kun je blogs delen, liken, en volgen en onderscheid Tumblr zich van haar concurrenten. Op deze manier krijgen alle blogs de aandacht die ze verdienen en komen de blogs die jezelf schrijft ook onder de aandacht. Maar hoe werkt dit dan?

Tumblr werkt volgens het principe van facebook; zodra je een blog volgt, zal je alle berichten van die blogger op je dashboard zien. Zie je vervolgens iets wat je leuk vind dan kun je deze liken, delen of op je eigen blog plaatsen en aanpassen naar jou eigen smaak. Andere zullen hetzelfde doen met jou berichten en op die manier maak je snel contact met anderen. Dit allemaal gaat gepaard met 7 verschillende tools die Tumblr biedt: Tekst, foto, citaat, link, chat, audio en video. Met deze tools kun je op een eenvoudige manier een waanzinnige blog realiseren.

In 2007 is Tumblr opgericht door David Karp in New York. Hij vond dat de bestaande blogsites niet voldeden aan zijn behoeften die een blogsite met zich mee zou moeten brengen. Hij was en is van mening dat hij dit beter kon en besloot om te starten met Tumblr. Vooral in Amerika is het een groot succes. Naast Facebook is Tumblr de tweede site waar gebruikers in Amerika het meest op te vinden zijn. Dit grote succes werd in 2013 een nog groter succes want Tumblr werd in dit jaar overgenomen voor 1,1 miljard dollar door yahoo. In Nederland is de populatie nog niet erg hoog al vormt zich op dit moment wel een groep van 1,7 miljoen die Tumblr maandelijks gebruiken. 65% van de gebruikers zijn jonger dan 35 jaar en dit is ook tevens de hoofddoelgroep van Tumblr. Deze doelgroep stapt namelijk sneller over naar nieuwe platformen vanwege de privacy die Facebook en Twitter niet meer hebben die ze in het begin hadden. Veel ouderen maken gebruik van deze platforms en ‘controleren’ de jongere gebruikers met hun posts en tweets.

Advertentiemogelijkheden
Vanwege de doelgroep waar Tumblr op gefocust is het vanzelfsprekend dat deze applicatie uitermate geschikt is voor organisaties die zich hier op willen richten en op willen adverteren.

Zakelijke pagina
Door het opzetten van een zakelijke blog is het een makkelijke manier om in contact te komen met jou doelgroep en gebruikers. Via deze blog kun je informatie vermelden over je bedrijf en constant in contact staan met jou doelgroep. Ook kun je hier je producten vermelden of een productintroductie creëren waardoor er interactie kan ontstaan met de doelgroep.

Tumblr Radar
Via deze zogeheten radar is het mogelijk om speciale aandacht te krijgen op Tumblr. Via deze radar krijgt men de mogelijkheid om meer volgers, bloggers en likes te krijgen. Hierdoor word het zakelijk bereik vergroot en worden kansen groter op het gebied van naamsbekendheid.

Sponsored posts
Op deze manier worden bepaalde blogs in de spotlight gezet en aanbevolen op het overzicht van de bloggers. Op deze manier krijg je de aandacht onder de bloggers en kunnen zij interesse krijgen in jou blog. Dit gaat vaak gepaard met advertenties in de vorm van foto, animatie, tekst, muziek en of video. Deze posts passen naadloos in het overzicht en zijn niet tot nauwelijks hinderlijk voor de gebruikers.

Inkomsten
Het enige waarin Tumblr vooralsnog wat achterblijft, is het maken van veel winst. Over 2012 rapporteerde het bedrijf een omzet van dertien miljoen euro. Dit is mede te wijten aan het feit dat Karp lange tijd weinig heil zag in het plaatsen van advertenties. Over de daadwerkelijke omzet is de media nog niet helemaal uit omdat er geruchten gingen dat er geen 13 miljoen maar 5 miljoen omzet is gegenereerd. Eén ding is zeker dat Tumblr de aankomende jaren gaat groeien en behoorlijk zal gaan groeien.

Bronnen:
Tumblr. (2014). Geraadpleegd op: 4 januari 2015 van: Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tumblr

Joosse, N. (2012, 12 24). Op tumblr adverteren. Geraadpleegd op: 4 januari 2015 van: http://www.pauwr.nl/social/tumblr-adverteren/

Vleugel, D. (2013, 05 22). Aan de slag met tien tips over tumlbr. Geraadpleegd op 4 januari 2015 van: http://www.frankwatching.com/archive/2013/09/04/laat-tumblr-niet-links-liggen-aan-de-slag-met-tien-tips/

Warren, C. (2013, 05 20). How to get featured on tumblr. Geraadpleegd op 4 januari 2015 van: Mashable: http://techow.net/2012/01/05/how-to-get-featured-on-tumblr-radar/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s