Youtube nu eindelijk winstgevend?

Youtube is ontstaan in 2005 door Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim. Zij waren in het verleden werkzaam bij Paypal en waren al een lange tijd actief in de computerindustrie. Youtube werd geregistreerd op 15 februari 2005. In de maanden die volgde werd de website verder opgebouwd. Ongeveer een half jaar later kreeg Youtube een enorme swing van gebruikers en stond in 2006 al bij de meest bezochte websites van de hele wereld. Youtube word gebruikt door videomakers die hun video’s vervolgens plaatsen op de website die vervolgens voor iedereen toegankelijk is om naar te kijken. In 2006 nam Google youtube over voor een bedrag van 1.65 miljard dollar. Inmiddels word Youtube elk maand bezocht door meer dan 1 miljard unieke bezoekers. In totaal word er elke maand meer dan 6 miljard uur aan video’s bekeken. Daarnaast word er elke minuut 100 uur aan video geüpload naar youtube.

Verdienmodel
Tot en met 2010 maakte google geen winst met Youtube. Dit heeft met name te maken gehad met de hoge overname kosten. Na dit jaar maakte zij voor het eerst winst met youtube. De eerste winst was een bedrag van 350 miljoen. Niet alleen de hoge overname kosten betekekende voor Google geen winst ook had het te maken met de gehanteerde strategie. Ze wilden er eerst voor zorgen dat zij veel naamsbekendheid gingen opbouwen en dat veel mensen gebruik maakte van de mogelijkheden bij youtube. Nadat dit allemaal uit zou komen zou er een verdienmodel worden toegepast. Zij maken nu omzet door gebruik te maken van advertenties. Advertenties worden getoond bij het laden van een filmpje. De opbrengsten van deze advertenties worden gedeeld met de rechthebbende van deze beelden. Zo word er heel veel omgezet met het begijnen van muziekvideo’s.  Voor de adverteerders is het heel interessant om te adverteren via Youtube omdat je de advertentie kan richten op jou specifieke doelgroep. Je kunt rekening houden met bijvoorbeeld de volgende selecties:

1. Geografische benadering op landen, regio’s of plaatsen. Ook is het mogelijk om een straal in te stellen.
2. Op basis van demografie kan er worden geadverteerd. Denken aan leeftijd en geslacht.
3. Intresses van de kijker. Dit op basis van de webpagina’s die door de bezoeker is gedaan.

Zo zijn er veel verschillende manieren om je doelgroep te kunnen benaderen het maximale uit je advertenties te halen.

Daarnaast zijn er vier mogelijkheden om te kunnen adverteren:
* In-search, bovenaan bij zoekresultaten in YouTube.
* In-slate, advertenties midden in lange video’s die worden afgespeeld.
* In-display, deze zijn te zien als textvlak in video’s.
* In-Stream, deze begin voordat de video begint en na 5 seconde kun je die wegklikken

Zakelijk toepasbaarheid
Youtube is laagdrempelig voor iedereen en dus behoorlijk interessant voor bedrijven. Je kan het goed gebruiken om advertenties te plaatsen omdat de mogelijkheden om je specifieke doelgroep te kunne benaderen heel groot is. Ook kun je door bedrijfsfilmpjes en andere gerelateerde video’s je organisatie op een positieve manier wegzetten op youtube. Naast Google is Youtube de grootste zoekmachine. Door het optimaliseren van je video’s zullen je zoekresultaten in beide kanalen worden verhoogd. Door je video een relevante titel te geven zorg je er voor dat jou zoekers de juiste video’s te zien krijgen. Daarnaast moet je er altijd rekening mee houden wat je in de verschillende video’s tentoonstelt zodat deze zich kunnen onderscheiden van de ander. Geef een juiste beschrijving en probeer relevante tags te gebruiken bij het uploaden van een video.

Bronnen:
Wikipedia. (2014). Youtube. Geraadpleegd op: 2 november 2014 van: http://en.wikipedia.org/wiki/YouTube

Hendrixen, M. (2014). 50 feiten en cijfers over YouTube: aantallen, gebruikers, gebruik, populaire kanalen etc etc . Geraadpleegd op: 2 november 2014 van: http://hendrixen.nl/50-feiten-en-cijfers-over-youtube-aantallen-gebruikers-gebruik-populaire-kanalen-etc-etc/

Voogt, P. (2014). De advertentiemogelijkheden van YouTube op een rij. Geraadpleegd op: 2 november 2014 van: http://www.bijgespijkerd.nl/online-marketing/de-advertentiemogelijkheden-van-youtube-op-een-rij

Jansen, G. (2010, 09 03). Verdienmodel youtube lijkt te werken. Geraadpleegd op: 2 november 2014 van: communicatie blog: http://communicatie.blog.nl/social-media/2010/09/03/verdienmodel-youtube-lijkt-te-werken

Kleijn, K. (2012, 05 04). Google kocht youtube hoe nu geld verdienen. Geraadpleegd op: 2 november 2014 van: de nieuwe reporter: http://www.denieuwereporter.nl/2012/05/google-kocht-youtube-hoe-nu-geld-verdienen/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s