Facebook moet constant innoveren om interessant te blijven.

Facebook, wie kent het niet? Voor veel mensen is Facebook niet meer weg te denken en kan men eigenlijk niet meer zonder. Ik zal in deze blog dieper in gaan op het ontstaan, de situatie nu en de toekomst van Facebook. Ook zal ik ingaan op het zakelijkgebruik en het verdienmodel achter Facebook.

Ontstaan
Facebook is ontstaan op 4 februari 2004 door Mark Zuckerberg. In het begin konden alleen leden van de universiteit van Harvard College lid worden. Later werd dit uitbereid naar de gehele universiteit van Harvard en andere universiteiten. Op een gegeven moment werden alle universiteiten aangesloten en in 2006 was het voor iedereen openbaar. De oprichting van facebook begon voor Mark Zuckerberg in zijn tweede jaar op Harvard. Hij zette voor de grap de site Facemash op. Hier konden studenten foto’s keuren op basis van aantrekkelijkheid. Helaas viel deze site niet in goede aarde en werd deze site ook snel offline gehaald. Wel bleek dat studenten behoefte aan een site waarbij zij contactgegevens van andere konden zien. Hij besloot niet meteen om een adressensite te maken maar besloot het groter aan te pakken en voelde aan waar de studenten echt op zaten te wachten. Hij vond het namelijk belangrijk dat studneten ook bestanden met elkaar konden delen bijvoorbeeld waar ze vandaan kwamen en van welk dispuut ze waren. Na veel gesproken te hebben met zijn medeoprichters landde hij in februari 2004 TheFacebook op. In die periode was er concurrentie namelijk in ons land bestond er Hyves maar door de laagdrempeligheid en gebruiksvriendelijke manier van Facebook wisten zij zich al vroeg te onderscheiden. Uiteindelijk is er in 2006 besloten om van The Facebook, Facebook te maken.

Facebook Nu
Op dit moment is het vooral dat de gebruiker wordt gebruikt als inkomsten bron. Het is voor adverteerders zeer interessant om gebruik te maken van platforms waar veel gebruikers op zitten en deze vervolgens een lange periode verblijven. Omgerekend verdiend Facebook per gebruiker 3,75. In eerste instantie zou je zeggen dat dit niet heel veel is. Maar als je dit bedrag kan vermenigvuldigen met het aantal gebruikers van Facebook kom je tot behoorlijke grote bedragen uit. Facebook telt meer dan 800 miljoen actieve gebruikers dit betekend dat zij uit deze bron van inkomsten meer dan 3 miljard euro per jaar verdienen.

Facebook in de toekomst
Het is moeilijk te bepalen waar Facebook over 5 jaar zal staan. Zelf zegt hij hier het volgende over: ‘Veel bedrijven houden vast aan hun strategie, maar in deze business moet je open blijven staan voor veranderingen. Ik kan niet zeggen waar Facebook over 5 jaar precies staat. Sterker nog: ik weet nog niet eens waarmee we over 3 jaar komen.’ Het is dus moeilijk te bepalen welke richting ze uit willen aangezien het één van de meest vooruitstrevende bedrijven op dit moment is. Zij zijn een organisatie die nieuwe ideeën zullen gaan bedenken en vermarkten.

Betaalde berichten naar onbekenden
In de toekomst wil facebook geld verdienen aan het versturen van berichten. Normaal gesproken als je een bericht stuurt naar iemand waar je geen vrienden mee bent komt dit bericht in de ‘Other’sectie terecht. De ontvanger krijgt hier dan ook geen bericht van om deze vorm van spam tegen te gaan. Facebook is er echter wel mee bezig om dit in de toekomst te veranderen. Voor een bedrag van 1$ kun je er voor zorgen dat jou bericht wel in de inbox terecht komt van de ontvanger en ontvangt hij of zij ook een notificatie. Op deze manier word er een nieuwe markt open gebroken en kan men nieuwe inkomsten genereren.

Sponsored posts
Doordat gebruikers steeds meer vrienden krijgen en dus de timeline steeds voller word is er gekeken naar het zogeheten sponsored posts. Je kunt voor een bedrag van $6,99 jou berichten promoten en zo je post meer onder de aandacht brengen om bijvoorbeeld je tweedehands producten te verkopen.

Facebook Gifts
Stel één van je vrienden is jarig en je hebt geen tijd om voor hem of haar een cadeau te kopen. Facebook biedt met haar gifts de ideale oplossing. Zij zien precies wanneer er iemand jarig is en kunnen jou daar op attenderen. Met eventuele suggesties om via de shop meteen een cadeautje te kopen. Denk hierbij aan gift cards (Itunes, Starbucks) maar ook aan goede doelen, parfum en gadgets. Het is nu zelfs ook mogelijk om de ontvanger te laten kiezen wat hij of zij voor cadeau willen voor een bedrag dat jij bepaald.

Hoe verdient Facebook nu precies haar geld?
Self-Serve Facebook Advertising
Facebook maakt vooral gebruik van lokale advertenties Dit zijn advertenties die bedrijven zelf kunnen aanmaken waardoor het voor Facebook extra gemakkelijk is om geld te verdienen. Met deze self-serve advertising is het voor bedrijven mogelijk om zelf de doelgroep te bepalen. Zo kun je er voor kiezen wie jou advertentie wel of niet krijgt te zien. Op deze manier kun je er voor zorgen dat gebruikers die bijvoorbeeld al lid zijn van een bepaalde organisatie geen meldingen krijgen op zijn of haar Facebook. Je kunt bij de start er ook voor kiezen dat je onderscheid maakt in de advertising op bijvoorbeeld geslacht interesse of leeftijdscategorie. Met deze gerichte advertenties verdiende Facebook alleen al in 2010 meer dan een half miljard.

Engagement ads
Buiten de self-serve advertising is het voor grote bedrijven ook mogelijk om een nog groter publiek aan te spreken via advertenties op Facebook. Engagement ads zijn ‘sociale advertenties’ die ‘likes’ kunnen ontvangen van gebruikers. Als gebruiker krijg je het totaal aantal ‘likes’ van de advertentie te zien, of welke van jouw vrienden de advertentie al ‘leuk vinden’. Zo zijn er engagement ads die op de homepage van Facebook worden geplaatst, waar de gebruiker er mee kan interacteren.

Naast zoekopdrachten
Naast deze twee belangrijkste vormen van inkomsten voor Facebook, zijn er nog enkele andere manieren waarop het bedrijf geld verdient. Zo verdient Facebook ook nog geld aan advertenties die naast zoekopdrachten worden getoond, waar Microsoft jaarlijks behoorlijk wat miljoenen voor betaalt. Ook affiliate deals, waarbij Facebook een kickback krijgt wanneer er een product of dienst via Facebook wordt verkocht, levert jaarlijks meer dan 50 miljoen op.

Virtual goods
Ook zijn er nog de inkomsten uit de virtual goods en de gift shop. Gebruikers kunnen virtuele cadeautjes kopen voor vrienden die ze kunnen gebruiken in de vele spellen die op Facebook te vinden zijn.

Bronnen:
Facebook. (2014). Adverteren op Facebook. Geraadpleegd op: 28 oktober 2014 van: https://www.facebook.com/advertising/

RTL Nieuws. (2014). Facebook stijgt naar totale waarde van $190 miljard Geraadpleegd op: 28 oktober 2014 van: http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/facebook-stijgt-naar-totale-waarde-van-190-miljard

van de Heijden, M. (2012). Adverteren op Facebook: van standaard advertenties tot sponsored stories. Geraadpleegd op: 28 oktober 2014 van: http://www.frankwatching.com/archive/2012/11/14/adverteren-op-facebook-van-standaard-advertenties-tot-sponsored-stories/

Puijenbroek, J. v. (2014). De toekomst van Facebook. Geraadpleegd op: 28 oktober 2014 van: Socialmediakompas: http://www.socialmediakompas.nl/de-toekomst-van-facebook/

Smith, S. (2012, 08 07). Plan de campagne voor jouw facebook fan page app. Geraadpleegd op: 28 oktober 2014 van: Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2012/09/07/plan-de-campagne-voor-jouw-facebook-fan-page-app/

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s