Snapchat, voor al je foto’s die je maar heel even wilt laten zien!


Snapchat, gekke, stomme, pikante en andere soort foto’s uploaden zonder dat de ander de foto’s kan opslaan? Dat is het idee achter Snapchat. Met Snapchat kun je foto’s doorsturen naar andere medegebruikers die de foto vervolgens een aantal seconden kan zien. Het aantal seconden dat je de foto tentoon kan stellen is geheel aan de uploader. Maar kan de ontvanger echt niet de foto’s opslaan? En hoe kan Snapchat geld verdienen aan de foto’s die worden verstuurd? In dit artikel zal ik antwoord geven op deze vragen.

In 2012 is Snapchat opgericht door Evan Spiegel en Robert Murphy. Sindsdien is de ontwikkeling erg snel gegaan en weten de meeste jongeren gebruik te maken van deze populaire app. Het is zelfs zo snel gegaan dat in de winter van 2013 (November) er meer foto’s op snapchat werden geüpload dan op Facebook. Een opvallende constatering al helemaal gezien het feit dat er op Facebook respectievelijk 350 miljoen foto’s per dag worden geüpload. Snapchat zit met zijn 400 miljoen dus boven deze score. Snapchat heeft in dat zelfde jaar een bod gehad van Facebook van wel 3 miljard dollar. Deze is echter afgewezen. Een aantal maanden later bood Google zelfs 4 miljard. Ook dit bod werd niet geaccepteerd door de eigenaren van Snapchat.

Je kunt hieruit wel opmaken dat Snapchat niet zomaar een app is en voor grote organisaties zeer interessant is. Maar is de app ook interessant voor de zakelijke markt? En nog belangrijker wat is dan het verdienmodel achter Snapchat?

Op dit moment zijn er nog maar weinig mogelijkheden om Snapchat zakelijk te gebruiken. Al helemaal als je kijkt naar de B2B markt kun je weinig met de app. Als er specifiek word gekeken naar de mogelijkheden op de B2C markt zijn er meer mogelijkheden. Door de foto’s en video’s heen hebben bedrijven de mogelijkheid om advertenties te plaatsen. Het is helaas niet mogelijk om op persoonlijke gegevens je advertenties aan te passen dus de doelgroep is algemeen en behoorlijk groot. Ook kunnen bedrijven nieuwe producten lanceren en zogeheten previews plaatsen, oftewel een sneak preview.

Op dit moment heeft Snapchat nog geen verdienmodel. Wel gaan er een aantal speculaties rond dat ze aan in-app transacties gaan doen. Ze denken namelijk dat ze meer kunne bieden waar potentiele gebruikers voor willen betalen.

Bronnen:
Kroes, E. (2013). Snapchat. Geraadpleegd op: 27 oktober 2014 van: http://kroeskontrol.nl/snapchat/

ANP. (2014). ‘Waarde foto-app Snapchat 10 miljard dollar’. Geraadpleegd op: 27 oktober 2014 van: http://www.elsevier.nl/Economie/nieuws/2014/8/Waarde-foto-app-Snapchat-10-miljard-dollar-1584799W/

van Hoek, C. (2013). ‘Ook Google deed miljardenbod op Snapchat’. Geraadpleegd op: 27 oktober 2014 van: http://www.nu.nl/tech/3629489/ook-google-deed-miljardenbod-snapchat.html

Gerrit. (2013). Snapchat onthult plannen verdienmodel. Geraadpleegd op: 27 oktober 2014 van: Yourzine: http://www.yourzine.nl/blog/snapchat-onthult-plannen-verdienmodel

Leeuwen, G. v. (2014, 08 21). Gaat snapchat eindelijk geld verdienen. Geraadpleegd op 27 oktober 2014 van: Emerce: http://www.emerce.nl/achtergrond/gaat-snapchat-eindelijk-geld-verdienen

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s