Pinterest, het plak en knip boek van vroeger

Pinterest is simpel gezegd het grote plak en knip boek van vroeger. U kunt er foto’s opzetten (pinnen heet dit) en die kunnen al uw volgers zien. Mochten ze de foto’s leuk vinden dan kunnen ze ze repinnen, dit betekend dat de foto nu ook op hun profiel staat. Ook kunt u dus mooie quotes die u heeft gevonden erop zetten. Het is eigenlijk het grootste online fotonetwerk wat er bestaat. Iedereen deelt via daar tegenwoordig zijn foto’s en quotes.

Maar hoe kan ik Pinterest nou zakelijk en marketingtechnisch gebruiken? Ik heb hieronder een aantal tips neergezet die u wellicht kan gebruiken bij het zakelijk gebruik van Pinterest.

Een goed profiel
Om goed gebruik te maken van de marketingmogelijkheden op Pinterest is een compleet en overzichtelijk profiel noodzakelijk. Zorg dat er goed op staat wat u doet, waar u werkt en wat uw bedrijf doet. Uw profiel moet duidelijk zijn om er goed gebruik van te maken. Denk hier goed over na want u kunt zelf bepalen op welke zoekwoorden u wil dat uw profiel gevonden wordt. Ook heeft u de mogelijkheid uw andere Social media accounts zoals Facebook en Twitter eraan te koppelen en op die manier ook meer volgers en likes te krijgen op deze accounts.

Goede en duidelijke foto’s
Goede en duidelijke foto’s zijn zeer belangrijk op Pinterest omdat het puur en alleen met afbeeldingen werkt. Met uw foto’s kunt u ook meteen de klanten doorlinken naar uw eigen site, hierdoor krijgt u zelf dus ook meer bezoekers op uw website! Het is dus zeer belangrijk om pakkende en leuke foto’s te gebruiken. Ook kunnen gebruikers die u volgen en dus uw foto’s zien de foto’s re-pinnen. Dit betekent dat zij ze ook bij hun foto’s zetten met als gevolg dat al hun volgers ze dus ook zien. Zo bereikt u heel snel een grote doelgroep.

Producten promoten
Pinterest is natuurlijk ook een goede manier om uw product te promoten. Zet er een leuke foto van op Pinterest met een leuk onderschrift en u kunt er ook meteen een prijskaartje aan hangen. U kunt deze foto’s ook verbinden met uw website voor webshops is Pinterest zeer interessant. Deze kunnen eigenlijk gewoon een extra webshop opstarten op Pinterest en alles verbinden met hun eigen webshop. Dit is dus ook een goede manier om naamsbekendheid op te doen. En u kunt natuurlijk ook zien wat uw concurrenten ermee doen.

Volgers krijgen
Volgers krijgen op Pinterest is een van de belangrijkste dingen, hoe meer volgers hoe groter uw bereik is. U kunt als bedrijf meteen uw collega’s en uw zakenpartners uw bedrijf laten volgen, maar er zijn nog veel meer goede manieren om volgers te krijgen. Zo kunt u ook Pinterest prijsvragen houden, bedenk een leuke prijs en geef als opdracht dat de mensen uw bedrijf moeten volgen om kans te maken op deze prijs! Andere manieren zijn laat de mensen die u al volgen uw bedrijf delen met hun vrienden, zo krijgt u alleen maar meer volgers en een groter bereik.

Meten is weten
Het is ook leuk om te kijken hoe uw Pinterest account het doet! Hiervoor heeft Pinterest zelf ook leuke tools om bij te houden wat er precies gepind is en gerepind is. Zo kunt u dus ook zien of uw populariteit toeneemt of dat u toch extra acties moet gaan verzinnen om meer volgers te krijgen. Door deze tools kunt u ook zien hoeveel gebruikers van Pinterest er dagelijks naar uw website toe gaan en hoeveel verkeer u dus genereert door Pinterest.

De verschillende marketing manieren via Pinterest
U kunt veel verschillende manieren gebruiken voor marketing met Pinterest. Zo kunt u producten promoten, maak een goede en pakkende foto van het product en zet er een leuk onderschrift bij en laat hem doorlinken naar uw website en zo genereert u makkelijk nieuwe klanten. U kunt ook een catalogus creëren erop en alles laten doorlinken naar uw website zodat u gewoon meer bereik hebt met uw catalogus en meer mensen deze zien en u dus meer potentiële klanten krijgt.

Marktonderzoek met Pinterest
Pinterest is ook zeer geschikt om marktonderzoek mee te doen. U kunt zo makkelijk zien wat de interesses zijn van beroemde pinteresters en daarop inspelen met uw producten en of marketing campagnes. U kunt ook bekijken waar mensen behoefte aan hebben of wat ze graag zouden willen hebben. Dit zijn allemaal makkelijke manieren om te kijken waar u zich op moet gaan focussen met uw bedrijf. Natuurlijk kunt u ook meteen zien wat uw concurrenten uit de branche doen zodat u meteen weet of zij er veel mee doen en kunt u dus meteen zien hoeveel voordeel en potentiële klanten van u op Pinterest zitten.

Bronnen:
(2013). De start van Pinterest. Geraadpleegd op: 26 oktober 2014 van: https://www.ikgastarten.nl/bedrijf-starten/de-start-van-pinterest

Boogert, E. (2013). Pinterest stap dichterbij activatie verdienmodel. Geraadpleegd op: 26 oktober 2014 van: http://www.emerce.nl/nieuws/pinterest-stap-dichterbij-activatie-verdienmodel

NUzakelijk. (2013). Pinterest dichterbij gewenst verdienmodel. Geraadpleegd op: 26 oktober 2014 van: http://www.nuzakelijk.nl/e-business/3366724/pinterest-dichterbij-gewenst-verdienmodel.html

Keuning, M. (2015, 08 25). tweede financieringsronde voor pinterest. Geraadpleegd op: 26 oktober 2014 van: financieel dagblad: http://fd.nl/ondernemen/13503/tweede-financieringsronde-voor-pinterest

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s